måndag 1 december 2008

Ekologisk Guerilla Marketing

Som en uppföljare till förra inlägget har jag nu skapat gruppen "Ekologisk Guerilla Marketing" på Face book. Så här ser programförklaringen ut:

Det är stoir skillnad på vad vanligt folk säger att de tänker köpa när de går in på ICA-på-hörnet, och vad de faktiskt komemr ut med. Många (de flesta?) vill köpa betydligt mer KRAV-märkt, miljömärkt och ekologiskt än vad de lyckas med. Det som ligger emellan tanke och handling är butikernas exponering.

Man tar mycket lättare något som är strax under ögonhöjd än strax över. Man väljer lättare något som är exponerat i ett berg på gaveln än som är undangömt nere till vänster i hyllan. Man tar lättare något som står snyggt skyltat längst fram på hyllan än något som står långt inne, lite oordnat. Spiralen är till del självförstärkande; ju mer en vara säljer, desto bättre placering får den och desto bättre omsättning får den. Därmed får den också personalens tid och omsorg. Samtidigt vet man att genomsnittskonsumenten lägger i snitt mellan 2 och 3 sekunder på att välja vara. det är inte mycket tid att leta märkningar på...

Den här gruppen är till för de som vill hjälpa KRAV-märkt, miljömärkt och liknande till en bättre omsättning genom att hjälpa butikerna på traven. Genom att gå med i den här gruppen lovar du att minst någon gång ibland:
*Snyggt ställa fram ("fronta") de förpackningar som är kvar på hyllan när du har tagit det du ska ha av det ekologiska. Då kommer flera att se grejerna, och välja dem, eller
*Vänligt fråga om det finns mer på lagret när något miljömärkt tagit slut (ssk viktigt på frukt o grönt). Dels ökar det omsättningen, dels får personalen en signal om att miljömärkta produkter verkligen är efterfrågade, eller
*Vänligt fråga efter ekologiska produkter som du saknar i sortimentet (kyckling, 2,8-pilsner, bröd, lakan, vad som helst). Det för det goda med sig att personalen märker att folk vill ha mer av det goda. Det kanske inte räcker att du frågar, men när fem st har gjort det har det betydelse!

Genom att gå med i den här gruppen lovar du också att minst någon gång ibland rapportera här hur det har gått för dig.

Att jobba mot det omärkta i butiken (puffa in dem i hyllan, sabba skyltning eller något) är bara dumt. Möjligen är det också olagligt. Det är mer långsiktigt att jobba för det goda än mot det som man uppfattar som dåligt.

Kom i håg - money rules! Det här handlar om att ta hjälp av de system som redan finns, och förstärka signalen till marknaden; vi vill ha mer KRAV, Svanar och Falkar!


Så ni som är på Facebook - gå med och take action! Ni andra kan vara med genom att lämna kommentarer i den här bloggen istället. Dags att visa konsumentmakt!

Den som vill vara med och moderera gruppen på Facebook kan höra av sig till mig.

4 kommentarer:

  1. Härligt initiativ! Rekobloggen hakar naturligtvis på (men inte i facebook). Här ska frontas!

    SvaraRadera
  2. Cool! Jag lade upp ditt blogginlägg som citat i gruppen. Efter tre dagar är det 145 per med i gruppen... kanske kan det blir som du säger - eko alltid frontat!

    SvaraRadera
  3. Dags att avlägga rapport. Handlade på Hemköp i Örebro idag och passade på att gå längs några extra hyllor och fronta ekologiskt. Mycket var faktiskt fint påfyllt på hyllorna redan.

    Påsarna med hackad mandel, hasselnötter och liknande har en tendens att hamna uppochner längst inne på hyllan, så dem pysslade jag med en stund.

    Mejeridiskens fyrkantiga paket går däremot oftast snabbt och smidigt att ställa iordning.

    Och så går man från affären med en bra känsla i magen. Dagens goda gärning!

    SvaraRadera
  4. Suveränt!

    Det var ett ar dagar sedan jag var i affären själv, men det har liksom blivit en hygiengrej - jag städar upp efter mig liksom.

    Kan meddela att gruppen på Facebook nu har 280 medlemmar. Kul!

    SvaraRadera