Det verkar som om ICA har spottat i nävarna och ska försöka flåsa COOP i nacken vad gäller att vara ledande på försäljning och sortiment på eko. De har haft sitt nya varumärke "I love ECO" ute ett tag nu och nu drar det nog ihop sig till stor lansering.
Det är ju kul. Att ett gott eko-sortiment har blivit en hygienfaktor i detaljhandeln (jodå, Axfood, Bergendahls och Lidl drar på de också, Axfood är till och med ute i pressen med det). Det som jag tycker är roligast med ICAs satsning är att det inte bara är de gamla vanliga grejerna. Det dyker upp nya festliga prylar också. Vi har släpat hem "matlagningsbas", ett vegetariskt alternativ till de där olika typerna av matlagningsgrädde (som oftast inte är grädde). Croissanter som bake off (tack för att de inte är djupfrysta - kostar för mycket klimat). Nachochips - funkar fint med Santa Marias salsa, t ex.
Så. Dubbelt roligt. Ska bli kul att se hur COOP möter.
En tristare grej är att se hur EMV för detaljhandeln förefaller vara ett sätt att öka den egna lönsamheten, snarare än att pressa priser eller ta fram spännande produkter. Axfood är t ex tydliga med att målet är att komma upp i 25% EMV. Jag tycker det är trist för det innebär en enorm press mot de mindre förädlarna som lyckats i sin produktutveckling och varumärkesuppbyggnad. Resultatet blir en tristare matmarknad.
Har äntligen fått ordning på mitt bredband (allmänheten varnas för affärer med Glocalnet), så nu ska det väl kunna bli lite mer inlägg.
Hej! Jag har också uppmärksammat att Ica har satsat hårt på sitt nya ekomärke, men kan inte riktigt bli kvitt känslan att EMV inte är bra i längden. Har beställt boken Billig mat-en dyr affär av Gunnar Brulin på den här adressen: http://www.arenagruppen.se/ag5/default.asp?ID=2477&cat=premiss
SvaraRaderaKanske kan man lära sig lite mer om handelns makt över våra liv...
Hej! Misströsta inte ang. EMV-varorna...mycket spännande på G....snart så...
SvaraRadera