I fredags blev det klart hur EU:s nya logo för ekologiska produkter ska se ut. Denna logo måste finnas på alla ekologiska produkter i unionen från den 1 januaru 2009. Jag blir så arg.
Ilskan har tre bottnar:
1. Huruvida man vill använda detta eller ett annat märke borde vara frivilligt.
2. Märket är uselt som grafik. Det är inget (förutom möjligen färgen) som får mig att tänka "ekologiskt" eller öht få en bra vibb. Det bygger på en förkortning (bio) som betyder "ekologiskt" i Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien. För övriga länder betyder "bio" ingenting. I vissa medlemsstater lär "bio" betyda GMO. Här (och i många andra länder gäller "eko". På engelska gäller "organic". Man har helt enkelt missat en strålande chans att forma ett märke som har en tydlig symbolik och som är språkneutralt.
3. Processen kring detta beslut är skum. Märket är ett tydligt hafsverk, men trots det har kommissionen inte lyssnat på något av den konstruktiva kritiken, utan istället forcerat ett beslut. Det är så man undrar om de vill att märket ska bli dåligt.
Det var ingen rolig logga. Man får dock hoppas att den blir effektiv. Det kan vara bra om människor lär sig att leta efter en symbol och på så sätt inte låter sig luras av företag som vill surfa på den gröna vågen men egentligen producerar skräp. Men den borde inte sett så bedrövlig ut...
SvaraRaderaJa, det är ju effektiviteten man bekymrar sig över. En bra logga borde vara grafiskt tydlig (15 stjärnor på ett litet märke...) och ha en symbolisk betydelse. Man borde inte behöva läsa för att förstå den. Med det som står förstår ju förresten de flesta inte européer i alla fall...
SvaraRaderaSeriositeten är det egentligen inget problem med. Men jag tror jag gör ett nytt inlägg om det.