tisdag 25 mars 2008

Nya EU-loggan dras tillbaka?

Ihärdiga rykten gör nu gällande att den nya EU-loggan för ekologiskt (se mer längre ned) dras tillbaka. Tydligen blev det för mycket motstånd och inkräktandet på Aldis private brand blev väl för mycket. Det blev fort och fel helt enkelt.

Vad jag förstår blir det nu en tävling om en ny logga, och lanseringen skjuts upp något år. Förmodligen bra för eko, men trist för de som redan börjat trycka förpackningar och så.

måndag 24 mars 2008

Heja ICA!

Det verkar som om ICA har spottat i nävarna och ska försöka flåsa COOP i nacken vad gäller att vara ledande på försäljning och sortiment på eko. De har haft sitt nya varumärke "I love ECO" ute ett tag nu och nu drar det nog ihop sig till stor lansering.

Det är ju kul. Att ett gott eko-sortiment har blivit en hygienfaktor i detaljhandeln (jodå, Axfood, Bergendahls och Lidl drar på de också, Axfood är till och med ute i pressen med det). Det som jag tycker är roligast med ICAs satsning är att det inte bara är de gamla vanliga grejerna. Det dyker upp nya festliga prylar också. Vi har släpat hem "matlagningsbas", ett vegetariskt alternativ till de där olika typerna av matlagningsgrädde (som oftast inte är grädde). Croissanter som bake off (tack för att de inte är djupfrysta - kostar för mycket klimat). Nachochips - funkar fint med Santa Marias salsa, t ex.

Så. Dubbelt roligt. Ska bli kul att se hur COOP möter.

En tristare grej är att se hur EMV för detaljhandeln förefaller vara ett sätt att öka den egna lönsamheten, snarare än att pressa priser eller ta fram spännande produkter. Axfood är t ex tydliga med att målet är att komma upp i 25% EMV. Jag tycker det är trist för det innebär en enorm press mot de mindre förädlarna som lyckats i sin produktutveckling och varumärkesuppbyggnad. Resultatet blir en tristare matmarknad.

Har äntligen fått ordning på mitt bredband (allmänheten varnas för affärer med Glocalnet), så nu ska det väl kunna bli lite mer inlägg.

fredag 7 mars 2008

Giertz drar iväg i ledartröjan

Gierts vinimport ligger bakom varumärket Ecologica på vinmarknaden. De har länge jobbat med ekologi, rättvisemärkt och klimatpåverkan. Nu har de öppnat en sajt med info om ekologiskt vin. Man får förmoda att de inte recenserar sina konkurrenters ekologiska viner, och det drar givetvis ned. Men sajten är snygg och innehåller en del lättillgänglig info.

Nu tar jag fjäll en vecka och ska bo på ett pensionat som senast hade en massa ekologiska drycker, bla ekologisk cognac. Ska bli kul att se vad de har nu.

tisdag 4 mars 2008

Föreläsnign på distans ger funderingar

Idag var jag med om något intressant; en kollega skulle hålla en föreläsning i Lund, men åkte på något influensaliknande. Föreläsningen skulle handla om klimatprojektet och förväntades dra 100 till 200 deltagare. Eftersom projektet är viktigt och eftersom så många var intresserade, så var det inte roligt att ställa in. Jag (i Uppsala) och arrangörerna (i Lund) bestämde att vi skulle försöka koppla ihop tekniken och köra på distans. Med hjälp av en mötestjänst på nätet, en vanlig högtalartelefon och en vanlig webbkamera lyckades vi faktiskt få ihop en vettig föreläsning och en frågestund som inte var allt för kort.

Det är tydligt från frågorna att klimatpåverkan från livsmedelsproduktionen är ett synnerligt komplicerat område. Dels kommer 90% av klimatgaserna i lantbruket från andra källor än fossila bränslen. Dels är påverkan från transporter mycket mindre än vad de flesta förväntar sig. Dels är man brydd över hur man kan veta tillräckligt mycket om biologiska processer för att kunna sätta regler, och så vidare. Sammantaget får jag en känsla att det är svårt att vara övertygande om att vi kan lyckas skapa regler för klimatmärkning, helt enkelt för att det är för många frågor att ta hand om.

Nu är jag inte orolig för huruvida vi kan lyckas. Man kan naturligtvis diskutera tidplaner, avgränsningar och så, men jag är övertygad om att vi kan och att det blir bra. Men jag är lite bekymrad över hur vi ska kunna förklara dessa komplicerade samband så att systemet framstår som trovärdigt och enkelt.
Related Posts with Thumbnails